جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

نكات مهم در تنظيم قولنامه كه خريدار بايد به آنها دقت كند:

۲۰ بازديد

نكات مهم در تنظيم قولنامه كه خريدار بايد به آنها دقت كند:

1- خريدار بايد مشخصات ملكي را كه قصد خريد آن را دارد با ويژگي‌هاي آنكه در سند قيد شده است مطابقت دهد و مطمئن گردد كه مال مورد معامله در رهن يا وثيقه و يا در توقيف نباشد.

2-اگر موضوع مورد معامله ملك است خريدار بايد بررسي كند كه توابع و منضمات و ملحقات (اضافه شده‌ها) و مشاعات و مشتركات ملك مانند آب، برق، گاز، تلفن، پاركينگ، انباري و.... به طور روشن در سند توصيف شده باشد.

3- اگر قولنامه توسط وكيل يا ولي و قيم مالك امضاء مي‌شود و نه خود مالك، بايد دلايل احراز (دستيابي) سمت آنها را بررسي شود و خريدار دقت كند كه آيا وكيل در وكالت‌نامه خود حق فروش و گرفتن قيمت مال را دارد يا خير؟ يا اگر امضاء كننده ولي مالك است مطمئن شود كه در زمان امضاي قولنامه توسط ولي، كودك بالغ نبوده. همچنين در جايي كه امضاء كننده قيم مالك است بايد مشخص شود كه آيا قيم به تنهايي حق فروش مال مولي عليه (صغير) خود را دارد يا با دخالت مقام قضايي چنين حقي براي او در نظر گرفته شده است.

4- اگر مورد معامله وارثي باشد و از طريق ارث به فروشنده رسيده باشد خريدار بايد گواهي انحصار وراثت را ببيند و كپي برابر اصل آن را نيز از فروشنده بگيرد، همچنين تصفيه حساب ماليات بر ارث را نيز ملاحظه كند.

5- همچنين فروشنده بايد ممنوع‌المعامله نباشد و يا مشمول فراري از نظام وظيفه نباشد در اين صورت فروشنده قادر به انتقال رسمي ملك به خريدار نمي‌باشد..

6- خريدار بايد دقت كند كه فروشنده محجور (سفيه، صغير، مجنون) نباشد و چنانچه فروشنده خيلي پير يا بيمار است و حركات غيرعادي دارد احتمال بدهد كه او محجور است و با مراجعه به اداره سرپرستي محجورين اطمينان حاصل كند كه نام فروشنده در ميان اسامي محجورين آن اداره نباشد.

7- خريدار بايد بداند تا زماني كه مورد معامله را دريافت نكرده يا با سند رسمي به وي انتقال داده نشده از پرداخت كل مبلغ مورد معامله خودداري نمايد.

8- خريدار بايد مطمئن شود ملك مورد معامله اعم از مسكوني، تجاري يا اداري در تصرف مستأجر نيست و اگر در تصرف مستأجر باشد بايد در قرارداد ترتيب و مهلت و ضمانت اجراي بيرون رفتن مستأجر قيد (ثبت) شود.

9- خريدار بايد سعي كند تمام مبالغ را به وسيله چك تضميني پرداخت نمايد تا در صورتي كه فروشنده منكر دريافت وجه شد، وسيله‌اي براي اثبات پرداختي‌هاي خود داشته باشد.

10- براي حضور در دفتر اسناد رسمي حتماً در قولنامه روز و ساعت و دفترخانه مشخصي را تعيين نمايند و براي عدم حضور يا خودداري از حضور وجه التزام سنگيني قرار داده شود.

11- اگر مورد معامله ملك باشد بايد دقت شود كه ملك مورد نظر مشكل ثبتي يا معاوضي نداشته باشد.

 وكيل ملكي ، وكيل اعاده دادرسي ، وكيل كلاهبرداري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.