دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

پرستار سالمند

معرفي سايت هاي معروف

پرستار سالمند

۳۸ بازديد

پرستار سالمند 
پرستار سالمند در خانه 
پرستار سالمند , امروزه پرستاري از سالمند در خانه تحت عنوان يكي‌از وسيع ترين نيازهاي خانواده به اكانت ميايد , زيرا كه با بالا رفتن مشكلات كاري اشخاص و مشغول شدن بيشتر اعضاي خانواده با شغل هاي بيرون از خانه عملا نگهداري از سالمند براي آن ها قابليت پذير نيست . انگيزه ما از انجام سرويس ها به اشخاص سالمند به حداكثر رساندن تراز سالم شركت كردن و امنيت افراد سالمند به خاطرتقويت كيفيت آن ها در عصر كهنسالي است . شعار ما توليد و نگهداري سالمندي پويا ميباشد . تعيين پرستار از موسسه نگهداري و مراقبت ضربان به مراقبت و امنيت سالمندتان امداد مي نمايد . 

توصيف سالمند تندرست 
طبق پژوهش ها بعمل آمده اداره بهداشت جهاني افراد بالاي 60 سال را سالمند شناخته است . براين اساس به دليل ارتقاء بهداشت , به كارگيري از دارو و افراد كارشناس در موضوع پرستاري و محافظت از سالمندان تمامي روزه شاهد بيشتر شدن جمعيت انساني در جامعه هاي متعدد هستيم . همينطور مي توان در جامعه ها اشخاص اكثري از سالمندان را روئت كرد كه از كار افتاده نيستند و به ادامه معاش و لذت بردن از دوران كهنسالي خويش ميباشند . 

اصول مراقبتي پرستار سالمند 

 

اهميت ارتباط هميشگي با سالمندان (بخش دوم)

حفظ استقلال سالمندان الزامي است

عدم استقلال مهمترين دغدغه‌ فكري و رواني بسياري از سالمندان است كه به واسطه بيماري و يا زندگي در خانه يكي از فرزندان، مجبور به پذيرش آن هستند. سالمندان از اين كه روزي همه كاره بودند و امروز هيچ اختياري در قبال خود و زندگي شان ندارند، احساس ناخوشايندي دارند كه اين حقيقت براي آنان به مثابه فقدان شخصيت، احترام و استقلال معنا مي شود.

مزايا و معايب حفظ استقلال سالمندان

نبود استقلال و سلب قدرت و اختيارات از سالمند ، چون ضربه كاري است كه روح و روان او را به يكباره در هم مي پيچيد و موجب تقابل و جبهه گيري و يا بروز اختلاف و عدم سازگاري با اطرافيان بخصوص فرزندان مي شود. براي مواجهه با اين مساله تا آنجايي كه ممكن است، سالمندان را وابسته به ديگران نكنيد، چه بسا اين بزرگترين خدمت به سالمندان است كه بواسطه آن مي توانند كرامت و حرمت انساني خويش را در پرتو استقلال محقق و پويا نگاه دارند.

بهتر است اجازه دهيد سالمندتان، خود، به كارهايش رسيدگي كند و در صورت عدم توانايي افراطي و يا نيازمندي مدام به شما، تقاضاي كمك او را بپذيريد و يا تقبل مسئوليت كنيد و در صورت پذيرش نيز، با كلامي شيرين و رفتاري محبت آميز، مدام به او اين مهم را تفهيم كنيد كه احساس شادي و لذت داريد وقتي كنار او هستيد و همگام با وي به انجام برخي از امور مي پردازيد.

از سوي ديگر، همانطور كه كم كاري از مراقبت  پسنديده نيست، زياده روي در اين امر هم، هرگز توصيه نمي شود، بهتر است در مراقبت از سالمندان ميانه رو عمل كنيد،  نه بي خيال آنان شويد و نه از سردلسوزي و محبت زياد، رسيدگي هاي بدون ضرورت داشته باشيد، چه بسا رفتارهاي محبت اميز افراطي اگر چه در ظاهر مفيد است، اما در باطن خيانتي بزرگ در حق سالمند بشمار مي آيد كه حس پيري، از كار افتادگي پيش از موعد مقرر را به انان تلقين مي كند.

احوالات مختلف سالمندان را دريابيد

تحولات جسمي و رواني در سالمندان كه نتيجه افزايش سن سالمندان است كاملا متفاوت با احوالات دوران جواني و ميانسالي شان است، به طور مثال امكان دارد سالمندي در جواني فرد بي باك و جسوري بوده اما در حال حاضر در كنج عافيت و محافظه كاري نشسته باشد در اين شرايط ،حتي براي  تقويت روحيه آنان هم شده، هرگز به صلاح نيست وضعيت روحي حال حاضر سالمند را با روزگار ديروزشان مقايسه كنيد يا با طنز و كنايه آن را به رخ شان بكشيد.

اگر چه امكان دارد سالمندان از سر حسرت، گذشته شان را روايت كنند، اما يادتان باشد تا آنجايي كه تضعيف روحيه شان نشود، آنها را همراهي كنيد و دل به حرف هايشان دهيد و همزمان با تاييد سخنانشان متذكر اين مطلب شويد كه پيري بخشي از دوران زندگي است و هيچ كس هرگز جوان نمي ماند و از افراد ناتوان تر از آنها ياد كنيد و آنان را به شكر گذاري حال مساعدشان دعوت نماييد.

 حس مفيد بودن را در سالمندان تقويت كنيد

معمولا سالمندان با وجود ضعف و ناتواني جسماني و يا آسيب پذيري در برابر بيماريها همواره در تلاشند كه به خود و ديگران اين مهم را ثابت كنند كه هنوز مانند گذشته سالم هستند و مي توانند فرد موثري باشند.

 حال اگر اطرافيان بتوانند از نظر ذهني حس موثر و مفيد بودن را به سالمندشان القا نمايند، نه تنها باعث مي شوند آنان جايگاه  خود را مخاطره آميز نبينند بلكه با افزايش اعتماد به نفس شان، موجب كاهش احساس ترس و اضطرابشان نيز شوند.

بي ترديد بيشتر سالمندان توانمندي هاي خاصي دارند كه اگر فرصت و موقعيت اجرا پيدا كنند و يا تاييد اين امر را در پيشبرد اهداف در رفتار و كلام اطرافيانشان دريابند بطورحتم مي توانند سازمان منديهاي مفيد به فايده اي در اركان مختلف زندگي خود و ديگران داشته باشند و هرگز احساس غيرموثر بودن نكنند.

حفظ سلامت سالمندان

ضعف و اختلال در حافظه، از دست دادن شغل و بازنشستگي، مرگ همسر، ترك فرزندان و ابتلا به بيماري‌هاي مزمن از جمله مهمترين مسائل تجربه شده در اين دوران است كه باعث اختلال در سلامت روان و نااميدي از زندگي مي گردد، احساس پوچي، افسردگي، انزواي اجتماعي، مشكلات جسمي، رواني و اجتماعي از مسائل جدي مخل در سلامت روان سالمندان است.

يكي از شاخص هاي سلامت روان  و شيوه‌ مقابله ‌اي براي كم كردن اثرات سالمندي، معنويت مي باشد، تقويت روحيه و اعتقادات مذهبي و شركت در مراسم مذهبي و انجام فرايض ديني مانند نماز، نقش مهمي در پيشگيري از انزوا و افسردگي، اميدواري، رضايت از زندگي و آرامش رواني سالمندان دارد، از سوي ديگر، تغذيه و الگوي غذايي  مناسب يكي از مهمترين مولفه ضروري براي داشتن زندگي سالم و بانشاط در دوران سالمندي است.

وجود مواد غذايي زير در رژيم غذايي سالمند مي تواند كمك به حفظ سلامتي سالمند بكند كه عبارتند از:

  • لبنيات مانند شير، ماست، دوغ، كشك و پنير
  • نان و غلات
  • پروتئين ها مانند انواع گوشت، تخم مرغ، حبوبات، مغزها
  • ميوه و سبزي

در نتيجه مي توان براي سلامت بيشتر سالمندمان ازيك پرستار ومراقب مسئول و مطمئن استفاده كرد .اگر در اين خصوص نياز به مشاوره و يا سوالي داشته باشيد مي توانيد با موسسه ضربان تماس حاصل نماييد كارشناسان ما آمادگي به سوالات شما عزيزان مي باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.